Do včerejška jsem
si neuvědomil, jak je světlo důležité pro člověka. Nejen jako zdroj vitamínu D
ze slunce, ale hlavně jako ochrana před tmou. Nemyslím teď Temnotu, která se
vyskytuje ve fantasy příbězích, ale tmu samotnou. Možná i tak důležité, že si to
lidstvo ve své nekonečné pýše kolikrát ani neuvědomuje.
Pokud je člověk
zcela obklopen tmou, rozvíjí se u něj představivost v té nejvyšší možné
míře. Nezáleží na tom, jak je člověk nebojácný, vždy dostane strach – alespoň
podvědomě. Ať již opodstatněný, že může zakopnout a spadnout ze schodů, tak i
méně racionální, že mu například přejede po tváři kostnatá ruka příšery
z jeho fantazie. Člověk tak nemá strach přímo ze tmy, ale spíše
z toho, co je v ní ukryto a tma je jen takový obal či, chcete-li,
brána do paralelní dimenze, koexistující s tou naší.
Důvod je
jednoduchý. Jelikož nás příroda nevybavila žádnou schopností vidět nebo se bez
problémů orientovat ve tmě, nevíme, co se v ní ukrývá a co neznáme, toho
se bojíme. Toto bylo v historii dokázáno již nesčetněkrát. Možná proto byl
podle historiků pro člověka tak důležitý objev ohně. Ne proto, že se mohl
zahřát nebo opéci maso, ale proto, že mohl zahnat tmu, ze které měl takový
strach. Možná proto se stále obklopujeme zařízeními, vydávajícími světlo, ať
již jde o svítilny, televizory nebo mobilní telefony.
Ve tmě přicházíme o
snad nejdůležitější smysl, zrak. Jediné informace o okolí tak můžeme získat
pouze sluchem, čichem a hmatem, ale ty se dají bez podpory zraku snadno
oklamat, zvláště u někoho, se silnou představivostí. Právě v tento moment
lidská fantazie zahazuje všechny zábrany a otevírá dosud zavřené dveře.
I muž vědy
s racionálním smýšlením tak může začít přemýšlet o věcech, jež zcela
odporují jeho dosud logickému pohled na svět. I jeho myslí se mohou začít
prohánět příšery, éterické bytosti, elfové nebo zobrazovat magie.
Někteří umělci
mohou ve tmě, a hlavně v tichu, nacházet inspiraci pro svá díla, jelikož
je mysl zbavena všech rušivých elementů a může se tak soustředit důležité věci.
Existuje dokonce i skotofilie, kdy dotyčný cíleně vyhledává pobyt ve tmě a
tmavých prostorách.
Historie je plná
důkazů, že člověk měl strach ze tmy. Řekové měli dokonce Erebose, boha věčné
tmy a tma sama. Ve folklóru Arabských zemích se vyskytuje tajemná postava,
nazývaná „Ten, kdož přichází ve tmě“. Nemusíme však chodit tak daleko a zůstat
u slovanských pověstí. Například Klekánice, která chytala děti, jež zůstaly
venku po západu slunce.
Lidská mysl je
velice jednoduše manipulovatelná, zvláště u jedinců primitivních či
paranoidních. To, co může z venku znít jako funění malého osrstěného
netvora, je ve skutečnosti jen ševelení listů v mírném vánku. Prosté vytí
vlka, odrážející se v údolí, může nahnat do mysli představu krvelačné
bytosti. Skřípnutí schodu ve starém domě může nabudit dojem, že na něj právě
někdo stoupl, i když jde pouze o roztahující se dřevo.
V dnešní době
to již tak nepřipadá, protože kolem svého lůžka máme vždy nějaký okamžitý zdroj
světla, ať už jde o lampu nebo mobil. Ale vaše mysl bude fungovat jinak, pokud
budete ležet v temné místnosti a pouze napjatě poslouchat tlučení
vlastního srdce.
Lidská
představivost je kouzelná věc, zvláště, když je ovlivňována jeho prostředím a
dokáže z někoho, který věří pouze racionálním faktům, udělat vystrašeného
prostáčka. Každý má strach z toho, co se ukrývá ve tmě. Jen si zkuste
lehnout a popřemýšlet nad tím.
To, co je napsáno
výše, je pouze autorova úvaha a nikomu svůj názor v žádném případě nenutí.
Text slouží k zamyšlení, ne vyvolání hádek či spekulací o pravdivosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat