Ne zas tak originální příběh s ne zas tak neoriginální hratelností
Ukázka HUDu. |
Příběh v pozadí je jednoduchý. Zemi napadl nebezpečný
virus, měnicí její nebohé obyvatele v zombii nebo zaryté čtenáře českého
bulváru. PMC společnosti se snaží získat zbytek surovin pro sebe, a tak o ně
mezi sebou bojují prostřednictvím svých trénovaných agentů.
Ano, příběh jako
z toho nejcéčkovějšího hororu a jeho původní autor se určitě musí cítit
jako několikrát použitý toaleťák. Ale jelikož jde o PvP hru, příběh zde hraje
minimalistickou roli a slouží pouze jako dokreslení atmosféry celého
herního prostředí.
Hackovací minihra. |
Hlavním tahákem hry
je pravděpodobně HRV systém (Hyper Reality Visor), který by se dal jednoduše
popsat jako legální wall-hack. Po jeho spuštění uvidíte všechny přátelské i
nepřátelské hráče, depoty, případné úkoly, nastražené miny, automatické věžičky
a Hardsuity, společně s jejich zranitelnými místy. Více než nápomocný
prvek, který však není ultimátní zbraní. Při aktivaci a deaktivaci HRV musí váš
charakter zvednout ruku, stisknout pomyslné tlačítko na helmě, a znovu ji dát
dolů. Během používání HRV se můžete pouze pohybovat a rozhlížet, takže
z hráče se nemůže stát žádný terminátor. Délka trvání HRV a jeho
následného dobití – HRV se může znovu použít až po úplném znovunabytí - se
odvíjí od typu helmy, kterou máte právě na sobě. Můžete tak mít buď dlouhý
pobyt v HRV, ale s dlouhým recharge rate, nebo naopak. Záleží na
vašem postřehu a herním stylu.
HRV v akci. |
Jak už jsem zmínil
výše, ve hře jsou dostupné i bojové mechy, nazývané Hardsuity, obtěžkané
minigunem a rail gunem, efektivně kosící kohokoliv, kdo se připlete pilotovy do
cesty. Jako v případě HRV, i zde nejde o nezastavitelný stroj na zabíjení.
Dva zásahy z pancéřovky spolehlivě pošlou mecha i s pilotem do šrotu,
Hardsuit navíc nedisponuje HRV systémem, pokud tedy nemá hráč zakoupené
speciální vybavení.
Co si jen na tu dnešní bitku obleču?
Na to, že jde o Free-to-play titul, nabízí obsáhlou a
propracovanou možnost customizace vašeho charakteru. Ať už jde o pohlaví,
vesty, helmy, kalhoty, kamufláž či granáty nebo nože, máte široký výběr dostupného
vybavení od různých imaginárních firem, vystupujících ve hře pod jmény jako
ArmCom, Dataluxe nebo Allied. Zvýšit si tak může zdraví, výdrž nebo rychlost
běhu.
Customization UI. |
Další kapitolou je
taktické vybavení, se kterým například oživíte padlé spolubojovníky, opravíte
Hardsuit nebo se zneviditelníte. Sem patří i možnost mít HRV v mechovi.
Nic se nedá brát
jako přímý powerup, spíše jako doplněk. Každý kus má své pro a proti, a záleží
jen na vás, jak si svého agenta vybavíte. Balančně je na tom hra velice dobře,
ale… je možno si obléct pouze “těžké“ kousky a mít tak hodnotu zdraví přes 230
(Jen pro představu, průměrné poškození útočné pušky je dle statistik kolem
padesáti) jednotek. Jste sice pomalý, ale vydržíte až nadprůměrný počet zásahů,
což je velice nepříjemné při boji na blízko. Můžete tak do někoho vysypat půl
zásobníku, a on si jen poskočí a dvěma ranami vás odstřelí. Oh, the community…
Dále bych rád
zmínil depo, do kterého si hráč nadefinuje výbavu, kterou si pak za body
utržené v boji může pořídit, ať už jde o uzdravení, Hardsuit, nebo třeba
plamenomet či granátomet.
Takto vypadá používání depa. |
Ještě si můžete
upravit svůj emblém a titul, pokud nějaký máte. Ty získáváte za postoupení na
určitý level nebo angažováním ve speciálních akcích. Poté hrdiny, což jsou
postavy s předem nadefinovaným, nezměnitelným vybavením, a Datanody, což
jsou mírné buffy pro vaši postavu.
Příklad Datanodů. |
Je libo revolver s dvanáctinásobnou optikou?
Pozadu nezůstaly ani úpravy vašich zbraní. Základem je
podavač, který určuje hlavní účel vaší zbraně (U primárních jde o například o
útočnou pušku, samopal, pákovku či napodobeniny pušek řady M4 nebo AK-47. U
sekundárních si můžete postavit pistoli, revolver, brokovnice nebo signální
pistoli) na kterých si dále upravíte hlaveň, tlumič zášlehu či zvuku, zásobník,
optiku nebo pažbu. Prostě, na své si zde přijde každý. Samozřejmě jdou pořídit
i “premade“ zbraně od vývojářů či komunity, ale kdo by nechtěl být originální?
Modely zbraní a jejich komponentů vypadají opravdu pěkně. |
Jelikož jsou
všechny součástky dostupné na všechny zbraně, mohou vznikat zvláštní, až šílené
kombinace, například samopal s prodlouženou hlavní nebo revolver s optikou,
která by seděla spíše na ostřelovací pušku těžkého kalibru. Naštěstí nejsou
takovéto zbraně ve většině případů příliš efektivní.
Toto mi připomíná spíše futuristické Kango, než samopal. |
Podobně jako u
vybavení, i u zbraní všechny součástky pozměňují její statistiky, ať už jde o
zpětný ráz, rozptyl do několika různých směrů, poškození či rychlost,
s jakou se se zbraní pohybujete.
Zde balanc upadá,
protože zbraň s názvem AK-470, která má vysoké a nízké vše potřebné,
nehledě na statistiky. Jediným pozitivem u této pušky je, že není tak rozšířená
jako v jiné nejmenované hře, kde z ní byla ultimátní zbraň.
Další velice
nepříjemnou věcí je speciální munice, ve hře označována jako elementární. Váš
zásobník tak může obsahovat kulky výbušné, zápalné, toxické, EMP… no prostě
fuj. Mají navýšené poškození a “after effect“ kdy jste zraňováni i potom, co
jste mimo palbu. To, že pak zbraň přebíjíte o půl vteřiny déle jste o 0.05
procent pomalejší vůbec nikoho nebolí…
Podařený byznysový model
I když se to tak
může zdát, hra není Pay-to-win – alespoň již ne v této době – spíše
Pay-to-London-look, jak se vyjádřil jeden uživatel na YouTube. K dispozici jsou tři různé měny. Combat points, které
hráč získává během boje s ostatními hráči a pořizuje si za ně výbavu
v depech. Game points, které slouží k nákupu vybavení a jsou odměnou
za prohrané či vyhrané zápasy, nebo splněné denní mise. A nakonec Zeny, tedy
reálná měna z vaší peněženky.
Za Zeny si můžete
pořídit pouze kamufláž, hrdiny nebo předběžný přístup k vybavení, na které
nestačí váš level. Není zde tedy žádné vybavení, které by si nemohl pořídit
obyčejný hráč, který do hry nevrazil ani korunu.
Bohužel, i tato kamufláž je ve hře dostupná... |
Téměř jakékoliv
vybavení si můžete pořídit buď permanentně, nebo na určitou zkušební dobu (Tři
nebo sedm dní). Bohužel, ceny za permanentní vlastnictví jsou vysoké – za vestu
je to například pět až sedm tisíc GP – a odměny až směšně nízké. Za
dvacetiminutový vyhraný zápas v Team Deatmatch dostanete se štěstím
nějakou stovku a půl, většinou však asi polovinu.
Hru je tedy nutno
hrát dlouho a téměř pořád, abyste si zakoupili všechno oblíbené vybavení, pokud
chcete Blacklight hrát spíše příležitostně, než aktivně.
Starý, ale dobrý
BL:R běží na Unreal Engine 3 a na F2P
záležitost je to opravdu pěkná podívaná, zvláště na vysokém grafickém
nastavení, které je velice obsáhlé. Jelikož jde o jeden
z nejoptimalizovanějších enginů, užijete si hru i na slabších sestavách.
Bohužel, může se stát, že hra vám prostě spadne s hláškou: „Ran out of
memory. Exiting…“. Stáhnutí grafického nastavení pouze omezuje výskyt těchto
pádů, ale nezabraňuje jim. (Poznámka: Hodně pomáhá vypnutí “Fog volumes“, které
přidají skoro dvacet FPS a hra je krásně plynulá)
Zde musím
podotknout, že problém je pravděpodobně ve hře – někteří tvrdí, že i ve Windows
Update – jelikož se to stává i lidem se silnějším strojem než mám já.
Hra má obsáhlé grafické nastavení. |
Ale abych se vrátil
ke grafice. Co musím pochválit, jsou krásně zpracované modely postav a
vybavení, zvláště vest, které se mi nadmíru líbí. To samé platí i o zbraních a
některé součástky mají představovat jejich opravdové protějšky. Můžete tak
poznat například MP-7, SCAR-L, Kriss Super, M4, AK-47, EOTech, ACOG a další.
I zpracování UI a
HUDu je na vysoké úrovni, a skvěle zapadá do prostředí hry.
Pozadu nezůstaly
ani mapy, které jsou skvěle navržené a na F2P hru i dostatečně velké.
Momentálně jich je čtrnáct, plus dvě unikátní pro herní módy. Ty jsou zde, jak
klasický Deatmatch a Team Deatmach, Capture the Flag, Domination, Kill
Confirmed, Search and Destroy, tak i King of the Hill, Siege, nebo horde mód
Onslaught a další. Výběr je tedy více než velký.
Co bych ještě rád
zmínil je fakt, že pažba vaší zbraně jde použít, i když ne příliš efektvině,
při boji nablízko, což jsem již velice dlouho neviděl. Stejně tak jako časování
granátu.
Obloha bez mráčku? To sotva…
Možná se teď může zdát, že hra je bezchybnatá, ale bohužel.
Jelikož jde o Free-To-Play titul, může se k ní dostat prakticky každý, kdo
má počítač a internet. Komunita BL:R tedy nepatří mezi ty nejskvělejší, ale
zase ani mezi ty nejhorší. Ale přeci jenom, dick faktor komunity je dick faktor
komunity.
Bohužel, ve hře jde
skákat, i když neexistují žádné překážky, které by nešly jednoduše obejít. Spawn
je sice dynamický, ale na menších mapách, jako je Metro, se často stává, že se
vám do zad spawne klidně i celý nepřátelský tým.
“Camping“ je
navzdory HRV možný, ale je pouze momentální. Tedy, na místě nestojíte celou
hru, ale třeba jen minutu. Pak si najdete nové místo – pokud tedy nemáte HRV
Blackout, což je zařízení promítající kouli, rušící HRV. Jinými slovy, pokud
stojíte v jejím dosahu, nejste na HRV vidět a to ani na přátelském.
Naštěstí je ona bariéra dobře vidět a promítá se i skrze stěny.
I když je hra je,
co se týče vybavení, vybalancovaná docela dobře, o matchmakingu se to tvrdit
nedá. Nezřídka se stává, že proti sobě stojí dva týmy a v jednom
z nich není hráč s úrovní vyšší, jak deset, a v druhém nižší,
jak dvacet. Místností je však dost, takže není problém odejít a najít si něco
jiného.
Příklad nevyváženého matchmakingu. |
Bohužel, stabilita
serverů není světoborná a může se stát, že vaše zásahy budou registrovány pouze
u vás, ale ne na serveru. Výjimkou není ani warpování.
Kolizní model taky
nepatří mezi nejlepší. Často se stává, že se otřete o nějaký objekt a zastavíte
se, což je dost nepříjemné v přestřelkách. Stejně tak hitbox, který se
někdy může přesunout o pár centimetrů mimo postavu a vaše zásahy tak nemají
žádný účinek.
Rozptyl střepin u
granátů, i když jdou časovat, je také diskutabilní a tak se klidně může stát,
že umřete, aniž byste byli někde poblíž jeho výbuchu. Namísto toho, váš granát
může někomu klidně vybuchnout pod nohama a nic se mu nestane. Stejně tak není vzácné umírání za zdí.
TTK je také ve
většině případech příliš vysoký a často se stává, co jsem zmínil výše.
Každému také nemusí
sednout elektronický soundtrack, ale ten jde naštěstí v nastavení vypnout.
Proč stále hraji Blacklight?
Ostatně, názor si
udělejte sami. Hra je zdarma, tak vás bude stát pouze čas a zvýšený krevní
tlak. Mne samotného poslední dobou BL: R přestává bavit kvůli idiotské komunitě
a nestabilním serverům. Bohužel, je to pravděpodobně nejlepší F2P FPS hra na
trhu.
Post Scriptum: Do Seznamu přátel ve hře si přidávám pouze ty, jež znám a chci je tam mít. Ostatní žádosti ignoruji.
Post Scriptum: Do Seznamu přátel ve hře si přidávám pouze ty, jež znám a chci je tam mít. Ostatní žádosti ignoruji.
Žádné komentáře:
Okomentovat